RKP: Terveydenhuollossa ei ole varaa riskinottoihin - EU:n lausunto tarvitaan

05.03.2018 klo 17:40
Suomen ruotsalainen kansanpuolue kommentoi opposition yhteistä lausuntoa siitä, että hallituksen pitäisi pyytää EU-komissiolta lausunto sote-uudistuksesta välttääkseen kaaoksen jos uudistus pitää purkaa.

- Sote-uudistuksen kaltaisessa isossa uudistuksessa, jossa jokaisen suomalaisen hoito uudistetaan, on erittäin tärkeää, että tiedämme alusta alkaen EU:n hyväksyvän järjestelmän. Tässä yhteydessä ei ole minkäänlaista varaa riskinotolle, sanoo RKP:n puheenjohtaja, kansanedustaja Anna-Maja Henriksson.

Hän kehottaa hallitusta kuuntelemaan maamme EU-oikeuden asiantuntijoita.

Kansanedustaja ja ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Thomas Blomqvist on huolissaan vuorojärjestyksestä.

- Ihmisten hoitotarpeet on asetettava etusijalle. Näin kattavassa uudistuksessa hallituksen ei ainakaan tietoisesti pitäisi ajaa karikolle joka voi johtaa terveydenhuollon kaaokseen, Thomas Blomqvist sanoo.

Kuusi oppositiopuoletta, RKP mukaan luettuna, jättivät tiistaina yhteisen lausunnon, jossa vaaditaan, että hallitus lopettaa Suomen terveydenhuollon uhkapelin. Oppositio on huolissaan terveydenhuollon joutumisesta kriisiin, mikäli suunniteltu sote-uudistus toteutetaan ja EU vasta sen jälkeen toteaisi uudistuksen olevan ristiriidassa EU:n kilpailuoikeuden kanssa.

Siksi oppositio vaatii, korkeimman hallinto-oikeuden tavoin, että hallitus pyytää EU-komissiolta lausuntoa (notifikaatio).