Järki voitti – Merenkurkun hanke elää yhä!
Politiikassa oppii nopeasti, että yksin ei pääse pitkälle. Yhteistyö on avain menestykseen.
Politiikassa oppii nopeasti, että yksin ei pääse pitkälle. Yhteistyö on avain menestykseen ja sitä tulee pystyä tekemään niin oman ryhmän keskuudessa kuin myös muiden ryhmien kansanedustajien kanssa.
Se, että Suomen hallitus näytti vihreää valoa Merenkurkun Midway Alignment -hankkeelle juuri ennen kuin asiakirjojen toimittamiselle EU-komissioon asetettu määräaika ehti kulua umpeen, on malliesimerkki tästä. Voisi melkein kuvitella, että kyseessä oli elokuva, jonka loppuratkaisua katsoja sai jännittää viime hetkille asti. Ainut vain, että elokuvan käsikirjoitus oli jättänyt ohjaajalle avoimeksi sekä viimehetken tapahtumat että loppuhuipennuksen, mikä sai kaiken muistuttamaan ennemminkin tosi-tv:tä. Ja juuri tästä syystä joka ikinen yksittäinen panostus aivan loppusuoralla oli ensiarvoisen tärkeä.
Hanketta on valmisteltu jo useiden vuosien ajan. Niin Vaasan ja Uumajan kaupungit kuin Merenkurkun neuvostokin ovat menestyksekkäästi vieneet sitä eteenpäin. On luotu yhteinen, selkeä visio meren molemmat puolet kattavasta Merenkurkun alueesta. Visio, joka rakentuu sen varaan, että yhdessä olemme vahvempia ja että toimivilla liikenneyhteyksillä Suomen ja Ruotsin välillä on valtava merkitys niin elinkeinoelämälle kuin asukkaillekin molemmissa maissa. Kyseessä on hanke, jonka luomilla edellytyksillä meren molemminpuoliselle kehitykselle on pitkässä juoksussa niin kansallista kuin kansainvälistäkin merkitystä. Suunnitelmat tulevasta lautasta rakentuvat kestävän kehityksen periaatteiden varaan ja lähtökohtana on panostus tulevaisuuteen moderneinta mahdollista tekniikkaa hyödyntäen. Ei olekaan ihme, että myös EU-komission käytävillä ovat silmät auenneet hankkeelle – onhan EU:n tavoitteena yhdistää ja helpottaa kansalaisten, tavaroiden ja palveluiden liikkuvuutta Euroopassa.
Jostain syystä Suomen puolella oli kuitenkin vaikea saada hallitus mukaan hankkeeseen. Sen vuoksi Ruotsin hallituksen antama positiivinen päätös heidän osallistumisestaan 35 miljoonalla eurolla oli äärimmäisen tärkeä. Myös paikallisten toimijoiden panostus kymmenen miljoonan keräämiseksi kasaan viimeisten päivien aikana oli merkittävä. Vaasan vaalipiirin kansanedustajat ovat harvoin olleet niin yksimielisiä kuin mitä olimme kokoontuessamme viikkoa aikaisemmin yrittääksemme vielä yhdessä vaikuttaa hallituksen päätökseen. Kaikki vetivät yhtä köyttä puolueesta riippumatta ja keskusteluja käytiin lukuisia. On myös selvää, että hallitukselle luotiin kovaa painetta. Mutta syystä. Projekti oli liian hyvä sivuutettavaksi. Hallitus sekä pääministeri Sipilä ovat koko ajan puhuneet siitä, että meidän tulee panostaa kasvuun ja toimiin, jotka luovat uusia työpaikkoja. Jos hankkeelle ja siten mahdollisuudelle hyödyntää noin 40 miljoonaa euroa EU-varoja olisi sanottu ei, olisi hallituksen uskottavuus kärsinyt suunnattomasti.
RKP:lle ja Ruotsalaiselle eduskuntaryhmälle oli äärimmäisen tärkeää, että hallituksen vastaus loppujen lopuksi oli myönteinen. Kaikkiin niihin hallitusohjelmiin, joita me olemme olleet laatimassa, on sisältynyt rivi Merenkurkun liikenteen turvaamisesta. Sellaista ei kuitenkaan löydy Sipilän hallituksen ohjelmasta. Jos sellainen olisi löytynyt, ei myöskään loppukirin olisi tarvinnut olla niin dramaattinen. Lopputulos on kuitenkin nyt se tärkein asia ja hallitus ansaitsee kiitoksen. Hyvät esivalmistelut ja yhteistyö loppumetreillä tuottivat tulosta. Haluan myös onnitella hyvää kollegaani Joakim Strandia hänen vankasta panostuksestaan. Vaasa, Uumaja, Pohjanmaa, Västerbotten, Suomi ja Ruotsi ovat kaikki voittajia. Tästä on hyvä jatkaa työskentelyä eteenpäin – yhdessä!