3.2.2018

Kolumni, Keskipohjanmaa: Toimivat liikenneyhteydet ovat välttämättömiä

3 Minutes

Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa ovat maamme yrittäjähenkisimpiä alueita ja työllisyysasteemme on korkeampi kuin missään muualla, jos Ahvenanmaata ei lasketa. Olemme aina olleet uteliaita katsomaan muualle, ja meillä on pitkät perinteet viennistä ulkomaille, joka jatkuu edelleen. Samalla on hyvä muistaa, että toimivat liikenneyhteydet ja infrastruktuuri ovat kaiken A ja O vientivetoiselle elinkeinoelämällemme. Teiden, rautateiden, satamien ja lentokenttien on oltava kunnossa ja toimittava.

Siksi minun on vaikea ymmärtää ja mahdotonta hyväksyä, että yksi maamme tärkeimmistä teistä, valtatie 8 on välillä todella huonossa kunnossa. Ei voi olla niin, että tiettyjen teiden ylläpitoa laiminlyödään enemmän kuin muiden.  Valtatie 8 varrella asuu runsaat 850 000 ihmistä ja sen lähettyvillä on noin 400 000 työpaikkaa. Merkittävä osa maamme energiantuotannosta sijaitsee valtatien läheisyydessä. Keski-Pohjanmaalta ja Pohjanmaalta löytyy puu-, kemian-, mePuheetli ja elintarviketeollisuutta ym. Kaikki ovat riippuvaisia toimivista kuljetuksista. Meillä on lentokenttiä ja melkein puolet Suomen tuonnista ja viennistä hoidetaan valtatie 8 lähellä sijaitsevissa satamissa.  Ei ole liioiteltua sanoa, että valtatie 8 on eräänlainen Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan elinhermo, Kokkolasta Kristiinankaupunkiin. Nyt tien huono kunto hidastaa kuljetuksia ja aiheuttaa vahinkoa yritysten kalustolle. Ja tietenkin kaikkein vakavinta on, että se on osittain suorastaan vaarallinen. Ihmishenkiä ei saa vaarantaa! On selvää, että valtatie 8 on pikaisen parannuksen tarpeessa. Tämän eteen tulen jatkossakin tekemään kovasti töitä.

 

Muutenkin on hyvä muistaa, että asiat eivät tapahdu itsestään. Aktiivinen edunvalvonta on välttämätöntä, jotta tärkeät liikennehankkeet saadaan toteutettua. Tästä meillä on viime vuosilta monta hyvää esimerkkiä. Kokkolan sataman väylää tullaan kohta syventämään.  Mikäli suunniteltu litium-kaivos toteutuu, tulee toimivien liikenneyhteyksien tarve korostumaan entisestään. Helsingin ja Oulun välistä rautatietä on parannettu lähes miljardilla eurolla. Täysin eri asia on sitten, että VR:n tulisi huolehtia siitä, että radalla kulkee riittävästi junia ja, että ne pysähtyvät asemilla.  Samalla myös tietysti rataverkostakin löytyy vielä parannettavaa. Ylivieska-Iisalmi –radan sähköistäminen olisi todella tärkeä hanke, jota tulisi priorisoida.

 

Toinen menestystarina on Alholmen Industrial Park Pietarsaaressa, joka hyötyy nyt huomattavasti tehdystä ruoppauksesta, junaradan sähköistämisestä ja parannetusta Satamatiestä. Tällä alueella on kymmenittäin teollisuus- ja palveluyrityksiä sekä noin 1900 työpaikkaa.

 

Emme myöskään saa unohtaa yhteistä Kokkola-Pietarsaaren lentokenttäämme Kruunupyyssä. Tässäkin olemme vahvan alueellisen edunvalvonnan kautta pystyneet torjumaan välillä syntyneitä yrityksiä lentokenttäverkon supistamiseksi. Tämäkin vaatii jatkuvaa työtä. Mutta pelkkä lentokenttä ei riitä, myös lentoaikojen- ja reittien on oltava järkeviä. Mielestäni ei esimerkiksi ole kovin järkevää, että ilPuheetento Kokkola-Pietarsaaresta Helsinkiin menee Kemin kautta. Tähän olisi hyvä saada nopeasti muutos. Mutta hyviäkin uutisia olemme saaneet kuulla. On hienoa, että Nextjet tulee lisäämän lähtöjä Tukholmaan.

 

Uusia liikennehankepäätöksiä tehtäessä tulisi nyt erityisesti huomioida ne alueet, jossa on paljon työpaikkoja ja vientiin suuntautuneita yrityksiä. Se olisi kansanPuheetoudellisesti järkevää. Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa täyttävät nämä kriteerit selvästi. Toimivat liikenneyhteydet ovat meille välttämättömiä. Toivottavasti myös hallitus tajuaa tämän.

 

 

 

Anna-Maja Henriksson

RKP:n puheenjohtaja, kansanedustaja