– Niin kutsutuissa MAL-sopimuksissa (maankäyttö, asuminen ja liikenne) hallitus panostaa 755,8 miljoonaa euroa 12 vuoden aikana sopimuksiin kuuluvien kaupunkialueiden (Helsinki, Turku, Tampere, Oulu ja Espoo) liikennehankkeiden kehitykseen. Pääkaupunkiseudulla tehdään merkittävä panostus, johon sisältyvät muun muassa Vihdintien pikaraitiotie, Helsingin lähijunien Pisararata sekä Espoon kaupunkirata, sanoo RKP:n puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.
– Suomen suurimman kaupunkialueen infran parantaminen on tärkeää. Samalla raivaamme tietä ilmaston kannalta fiksuille ratkaisuille. Tämän alueen kestävät liikennehankkeet ja kohtuuhintaiset asunnot hyödyttävät myös koko maan kilpailukykyä. Väestö- ja liikennemäärät kasvavat ja raideliikenteellä on tulevaisuudessa yhä suurempi merkitys, kuin on myös toimivilla maankäytön ratkaisuilla. Helsingin osalta tavoite on rakentaa 200 000 uutta asuntoa vuoteen 2030 mennessä, Henriksson sanoo.
Uudelle arkitehtuurin ja designin Designmuseolle hallitus esittää korkeintaan 60 miljoonan euron valtionrahoitusta. Helsingin kaupungin odotetaan tuovan vähintään saman summan. Lopullinen päätös tehdään Helsingin kaupunginvaltuustossa, mutta Henriksson on toiveikas.
– Helsinki on myös kulttuuripääkaupunkimme ja kaupunki on pitkään ollut kulttuurihankkeiden kärjessä. Toivon, että voimme yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa löytää hyvän ratkaisun, jotta pääsemme etenemään Designmuseohankkeen kanssa.
Hallitus esitteli eilen yhteensä 5,5 miljardin euron lisätalousarvion. Koko maan infrahankkeiden lisäksi esitys sisältää huomattavia panostuksia lapsiin ja nuoriin, yrityksiin, kuntiin ja koulutukseen sekä tutkimukseen ja kehitykseen.