– Vapaus liikkua merellä ei tarkoita oikeutta tuhota kriittistä infrastruktuuria meren pohjassa. Jos merioikeudessa on tässä aukko, se on tukittava. On löydettävä oikeudellisia ratkaisuja, joilla voidaan puuttua tilanteisiin myös kansainvälisillä vesillä tai niin sanotulla talousvyöhykkeellä, jotta voidaan pysäyttää perustellusti epäillyt alukset, Henriksson sanoi.
Henriksson kuvaili Itämerta herkäksi sisämereksi myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta. Hän korosti presidentti Niinistön raportissa EU:n varautumisen vahvistamiseksi esitettyjen toimien tärkeyttä kriittisen infrastruktuurin suojelemiseksi.
– Meidän on toimittava päättäväisesti kriittisen infrastruktuurimme suojelemiseksi Itämerellä ja meidän on toimittava yhdessä. Tarvitsemme muun muassa yhteisen EU-laivaston huoltamaan ja korjaamaan merikaapeleita. Tämä on koko unionin yhteinen etu, Henriksson painotti.